Verplicht vanaf 23 november 2022

Verplicht vanaf 23 november 2022

Een asbestattest is verplicht bij verkoop van uw eigendom (ouder dan 2001) vanaf 23 november 2022.

Heb je een asbestattest nodig?

 Wanneer heb je een attest nodig?

  • Bij verkoop van een eigendom is er een verplichte asbestinventarisatie vanaf 23 november 2022.
    Zonder attest is er geen verkoop mogelijk. Dit asbest attest zal ook automatisch in uw woningpas verschijnen, net zoals uw verplicht EPC-certificaat

  • Asbest inventarisatie voor eigenaars is verplicht vanaf 2032. Uiteraard kan het steeds interessant zijn om vooraf een inventarisatie te doen voor eventuele renovatieplannen of verkoopintentie.

  • Voor de gemeenschappelijke delen van appartementen die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen is het attest, in geval van verkoop van één van de private eigendommen, ook verplicht voor de gemene delen vanaf 1 mei 2025.

Hoeveel kost het asbestattest?

De prijs van zowel de inspectie als het afleveren van het attest hangt af van de grootte van de woning en het aantal staalnames. Hoe groter de woning en hoe meer staalnames, hoe hoger de kostprijs.

Vanaf €560

Pand tot 100m2

Vanaf €660

Pand tussen 100 en 250m2

Vanaf €770

Pand tussen 250 en 500m2

Vanaf €920

Pand tussen 500 en 750m2

  • Officiële retributie aan OVAM (nodig bij verkoop): €50,00 per attest

  • Indien extra stalen moeten genomen worden op aanvraag of door verkeerde inschatting gebouw volume zal dit extra aangerekend worden.

Ontdek alle premies

Asbest veilig en correct (laten) verwijderen brengt kosten met zich mee. De Vlaamse overheid biedt daarom subsidies en maatregelen aan om particulieren, ondernemingen, lokale besturen, en verschillende andere specifieke doelgroepen te ondersteunen. Ontdek ze hier:

Sneluwhuisverkopen.be werkt enkel met officieel gecertificeerde deskundigen door OVAM die beschikken over de nodige vergunningen om uw asbestattest te kunnen opmaken.