Een asbestattest is verplicht bij verkoop van uw eigendom
Veelgestelde vragen
- 
      
        
          
        
      
      Het is verplicht bij de verkoop van een gebouw of woning die vóór 2001 gebouwd is. De verplichting geldt sinds 23 november 2022 en wordt tegen 2032 uitgebreid naar alle eigenaars van oudere gebouwen. 
- 
      
        
      
      Ja. Voor de gemeenschappelijke delen van appartementen die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen is het attest, in geval van verkoop van één van de private eigendommen, ook verplicht (vanaf mei 2025). 
- 
      
        
      
      De verkoper of eigenaar is verantwoordelijk voor het aanvragen van het attest. Zonder geldig attest mag de woning niet verkocht worden. 
- 
      
        
      
      Enkel een gecertificeerde asbestdeskundige die erkend is door de OVAM mag een attest opmaken. Deze deskundige bezoekt het pand, neemt stalen en registreert het resultaat digitaal. 
- 
      
        
      
      De geldigheidsduur is 10 jaar, zolang er geen ingrijpende wijzigingen aan het gebouw zijn. Bij renovatie, sloop of wijziging van asbesthoudende materialen moet het attest vernieuwd worden. 
- 
      
        
      
      Het vermeldt of er asbest aanwezig is, waar het zich bevindt en in welke staat het verkeert. Ook bevat het advies over veilig beheer of eventuele verwijdering. 
- 
      
        
      
      Nee, dat is niet verplicht. Het attest dient om de koper te informeren zodat hij weet wat de toestand van het gebouw is. 
- 
      
        
      
      Voorlopig niet, maar het wordt wel aanbevolen. Als er een attest bestaat, moet de verhuurder het aan de huurder tonen. 
- 
      
        
      
      Dan overtreed je de regelgeving en kan de verkoop ongeldig zijn of leiden tot boetes. Notarissen zullen in principe geen verkoopakte laten verlijden zonder geldig attest. 
- 
      
        
      
      Ja. Als je je woning aan ons verkoopt, regelen wij het asbestattest volledig gratis. Zo hoef jij niets te betalen of te regelen. 
Tip: bekijk of je recht hebt op een premie!
Asbest veilig en correct (laten) verwijderen brengt kosten met zich mee. De Vlaamse overheid biedt daarom subsidies en maatregelen aan om particulieren, ondernemingen, lokale besturen, en verschillende andere specifieke doelgroepen te ondersteunen.
Hoeveel kost het asbestattest?
De prijs van zowel de inspectie als het afleveren van het attest hangt af van de grootte van de woning en het aantal staalnames. Hoe groter de woning en hoe meer staalnames, hoe hoger de kostprijs.
Vanaf €560
Pand tot 100m2
Vanaf €660
Pand tussen 100 en 250m2
Vanaf €770
Pand tussen 250 en 500m2
Vanaf €920
Pand tussen 500 en 750m2
Wij zorgen voor alle attesten die nodig zijn om te verkopen.
Kies je ervoor om aan ons te verkopen, dan nemen wij die kosten volledig voor onze rekening.
- 
      
        
          
        
      
      Officiële retributie aan OVAM (nodig bij verkoop): €50,00 per attest 
- 
      
        
      
      Indien extra stalen moeten genomen worden op aanvraag of door verkeerde inschatting gebouw volume zal dit extra aangerekend worden. 


 
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
              